Passa al contingut principal

SOUND SYSTEM 681

 


Hola Pops!
Seguim avançant per camins d'excepcionalitat sonora i ho fem a peu de programa, oferint-vos un altre dels nostres monogràfics memorialístics pensats per a períodes pandèmics. Avui us lliurem un especial del Jazz entre Amics dedicat a l'obra i a la figura del saxofonista Lee Konitz. Ens trobem davant d'un dels veterans del Jazz, un altre artista de referència del que denonimem "el món d'ahir". D'aquell món que hem conegut directa o indirectament, en viu o enregistrat, i que configura la part musical de les nostres vides. Sense arribar a les impostacions nostàlgiques, cal reconeixer que una certa malenconia sí que es fa més que evident quan observem com gradualment es va clausurant la darrera generació dels temps daurats del Jazz. Lee Konitz ens va deixar darrerament i avui evoquem la seva figura, la seva obra i el seu saxofonisme. L'artista va transitar des del món del Be-Bop fins a les avantguardes del segle XXI, passant per l'esclat del Cool Jazz i de les variacions experimentals que vindrien. Només dir que Konitz fou qui va aportar el seu saxo alt a l'obra de Miles Davis, Birth of the Cool, ja ens farà pensar en el seu paper determinant enmig els canvis d'orientació i en els episodis més significatius de l'evolució del Jazz. La seva veu saxofonista es manifesta en una variada textura aplicada al saxo alt, a cavall dels timbres refinats d'un Paul Desmond, d'un impetuós Jackie Mclean o de la iconoclasta prestació d'Ornette Coleman. Allò que en diriem un tot terreny. La seva música perdura i aquí la teniu, per sistema!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

SUMMER OF LOVE 1967-2007, QUARANTA ANYS DE PSICODEL·LIA

1967. Any referencial en termes de música popular. L'any 1967 és l'any de l'estiu de l'amor. Quaranta anys han transcorregut del hippisme. La fenomenologia del 67 transcendeix el vessant de l'estererotip multicolor i ens provoca un frenètic impuls revisitador. La Costa Oest californiana festejava un moment singular, un context internacional de revolta i creació en espiral. El 67 era una explosió estètica, social, generacional i cultural. El 67 era, també, un símptoma de la fallida d'un model conservador, belicista i autoritari. L'escletxa del 67 (com la del 68) fou una globalitzada resposta "avant-la-lettre" al discurs de l'establishment. El 67, com el 68, també fou abortat des de dins i des de fora. Les dates senyalades apuntaven el cel i, contemporàniament, l'abisme creixia sota terra. De tot allò en farem un document sonor en els propers Sound System. La música de Califòrnia (Grateful Dead, Jefferson Airplane, Doors, Mobby Grape) i d...

PREMIÀ, RETROSPECTIVA SONORA

Les geografies del Premià Sonor. Aquest podria ser el títol d'un treball d'investigació sobre la petjada del disc i la sonoritat musical a escala local. Sovint ho penso. Sovint ho parlem entre els dos membres de Stereo2. Una primera pinzellada podria anar dirigida als territoris impossibles de l'arqueologia musical moderna de Premià. Temps de Boîtes & Discothéques (mots francesos que van fer fortuna i que encara circulen en el sistema anglosaxó). Una primera ullada ens portarà a considerar els territoris sonors premianencs dels anys 70. Els anys 70 com a contrucció temporal avaluable en el record. La constel·lació discotequera de Premià de Mar consistia en nombrosos clubs i curiosos establiments on es podien adquirir vinils de manera excitant i amb compta-gotes. Clubs: Bellamar, el rei dels salons de ball del Baix Maresme, reconvertit en diverses versions en Night Club (una altra afortunada denominació) o "disco". Un lloc que acollia la primera diversitat loca...

SOUNDA' 827

  Hola Pops! Doble sessió del Sounda'. Obre el programa una raresa del període Prestige del baterista Idris Muhammad . Un artista de les baquetes que ha fet de tot en el món del Jazz i que va gaudir d'un paper singular en els temps del Jazz Rock d'orientació Funk. Idris va tocar amb grans del Jazz com Pharoah Sanders, Nat Adderley o Lou Donaldson. Fins i tot es va atrevir en el món del Rock en algunes sessions amb la mítica banda Little Feat. Avui farem un tastet. La segona part serà una ressenya sonora del projecte que vincula música de combat i presons. Una experiència de la qual el baterista premianenc Marc Ayza n'és un referent de primera. El Sounda' obre les portes a un dels grans esdeveniments de la cultura musical més compromesa que tindrà Premià de Mar com a base. Just aquesta mateixa setmana. Som-hi, Pops!