Passa al contingut principal

SOUND SYSTEM 688

 


Hola Pops!
Avui obrim en canal l'ànima d'una banda de trajectòria mutant. Fleetwood Mac ens remet a una cursa transformista que abarca des dels temps immemorials del Blues i del Progressive Rock amb denominació d'orígen britànica fins a un desenllaç posterior que els portaria a les escenes del A.O.R. Adult Rock Oriented, de característiques refinades, comerciament reeixides i interpretades amb criteris d'orfebreria Pop. En el vertex de la seva singladura, els Fleetwood van facturar el seu àlbum Rumours. Era l'any 77 i aquella obra ens oferia una mirada en dues direccions: Cap a un passat de tradició Pop a l'anglesa i cap a un futur de grans prestacions escèniques. Rumours resumia molts pals de la música del moment, fent incursions en el Brit-Folk acustic i en aquell Power Pop que batega incrustat en el seu memorable i festiu Don't Stop. La banda s'inicià l'any 1967 reunint alguns membres de la John Mayall Bluesbreakers. Peter Green –guitarrista consumat de l'escena del Blues londinenc–, Mike Fleetwood –baterista de pedra picada i sessió contínua– i el baixista John McVie, que encara practicava dobles militàncies a can Mayall i en l'emergent projecte Fleetwood. Els setanta van ser seus i sense manies proclamaven els seus himnes a base de producció, èxit a les dues costes atlàntiques i sonoritat apte per a tots els públics. La història dels Fleetwood Mac és també una cursa d'encontres, desencontres, reunions, escisions, reunificacions, parelles, trios, quartets i tota mena de combinacions. Una variació total aplicada a la música, als seus propis canvis estilístics, a les branques familiars i als enrenous contractuals. Pura Rock Music dins de l'ull de l'huracà dels anys explosius del Mainstream. En un context de foc creuat entre subcultures emergents, quan el Punk i la New Wave trucaven a la porta i justament enmig del preludi del video musical i de la MTV, s'alcen els Fleetwood Mac amb una aportació inclassificable i guanyadora. L'any 1977 és el seu cant del cigne. L'aresta d'una muntanya russa que uneix la vella tradició dels clubs de Rítme i Blues proto-pops amb l'esclat de la música de masses. Allò que coneixem com un veritable Crossover. Som-hi Pops!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

SUMMER OF LOVE 1967-2007, QUARANTA ANYS DE PSICODEL·LIA

1967. Any referencial en termes de música popular. L'any 1967 és l'any de l'estiu de l'amor. Quaranta anys han transcorregut del hippisme. La fenomenologia del 67 transcendeix el vessant de l'estererotip multicolor i ens provoca un frenètic impuls revisitador. La Costa Oest californiana festejava un moment singular, un context internacional de revolta i creació en espiral. El 67 era una explosió estètica, social, generacional i cultural. El 67 era, també, un símptoma de la fallida d'un model conservador, belicista i autoritari. L'escletxa del 67 (com la del 68) fou una globalitzada resposta "avant-la-lettre" al discurs de l'establishment. El 67, com el 68, també fou abortat des de dins i des de fora. Les dates senyalades apuntaven el cel i, contemporàniament, l'abisme creixia sota terra. De tot allò en farem un document sonor en els propers Sound System. La música de Califòrnia (Grateful Dead, Jefferson Airplane, Doors, Mobby Grape) i d...

PREMIÀ, RETROSPECTIVA SONORA

Les geografies del Premià Sonor. Aquest podria ser el títol d'un treball d'investigació sobre la petjada del disc i la sonoritat musical a escala local. Sovint ho penso. Sovint ho parlem entre els dos membres de Stereo2. Una primera pinzellada podria anar dirigida als territoris impossibles de l'arqueologia musical moderna de Premià. Temps de Boîtes & Discothéques (mots francesos que van fer fortuna i que encara circulen en el sistema anglosaxó). Una primera ullada ens portarà a considerar els territoris sonors premianencs dels anys 70. Els anys 70 com a contrucció temporal avaluable en el record. La constel·lació discotequera de Premià de Mar consistia en nombrosos clubs i curiosos establiments on es podien adquirir vinils de manera excitant i amb compta-gotes. Clubs: Bellamar, el rei dels salons de ball del Baix Maresme, reconvertit en diverses versions en Night Club (una altra afortunada denominació) o "disco". Un lloc que acollia la primera diversitat loca...

SOUNDA' 827

  Hola Pops! Doble sessió del Sounda'. Obre el programa una raresa del període Prestige del baterista Idris Muhammad . Un artista de les baquetes que ha fet de tot en el món del Jazz i que va gaudir d'un paper singular en els temps del Jazz Rock d'orientació Funk. Idris va tocar amb grans del Jazz com Pharoah Sanders, Nat Adderley o Lou Donaldson. Fins i tot es va atrevir en el món del Rock en algunes sessions amb la mítica banda Little Feat. Avui farem un tastet. La segona part serà una ressenya sonora del projecte que vincula música de combat i presons. Una experiència de la qual el baterista premianenc Marc Ayza n'és un referent de primera. El Sounda' obre les portes a un dels grans esdeveniments de la cultura musical més compromesa que tindrà Premià de Mar com a base. Just aquesta mateixa setmana. Som-hi, Pops!