Passa al contingut principal

SOUND SYSTEM 682

 


Hola Pops!
Can Francisquet puja la seva persiana de bat a bat i des del prestatge superior de la mítica merceria ens llisca un disc insòlit de la història del Jazz més intempestiu. Super-Sonic Jazz, original de l'any 1956, és una obra rodona i fundacional. Sun Ra i la seva Arkestra entraven per la porta gran de les avantguardes sonores i oferien el seu primer enregistrament en clau de Big Band interplanetària. Les essències i les tradicions, degudament metabolitzades per un pianista i director d'orquestra com Sun Ra, desfermaven una cruïlla entre aquestes i el futur que ja era el present de la radicalitat jazzística. El món de Sun Ra apareix com un subjecte sensitiu al marge de les normes i els codis terrenals. Aquest artista va obrir una discografia centenària que encara perdura més enllà de la seva mort. El llegat de l'Arkestra segueix viu i es multiplica en gires, concerts i discos a dojo. D'aquell jove pianista forjat a la Big Band de Fletcher Henderson, fins al fenomen paranormal de l'entitat Sun Ra, hi va una carrera literalment meteòrica, astral, sideral, interplanetària i còsmica. L'univers i les galàxies de Sun Ra obeeixen a una cultura fomentada des de la realitat paral·lela. Els sons del nostre artista inclouen totes les tendències del Jazz, et sorprenen amb registres ellingtonians, amb atmosferes pròpies del Miles Davis més elèctric i amb tot l'arsenal de la New Thing, del Free Jazz i de l'esperit iconoclasta d'Ornette Coleman i d'altres personatges afins. Avui, doncs, ens endinsem en el vestidor de Can Francisquet i ens mudem amb un trajo d'astronauta fet a base de combinar el bo i millor de les nostres teles: Leacril, Meyba, Brigadoon, Molfort's, Jim i Massana. Tot degudament perfumat a flor de pell amb un bon massatge integral de la marca Geniol. Amb tots vostès, Sun Ra... i puntu!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

SUMMER OF LOVE 1967-2007, QUARANTA ANYS DE PSICODEL·LIA

1967. Any referencial en termes de música popular. L'any 1967 és l'any de l'estiu de l'amor. Quaranta anys han transcorregut del hippisme. La fenomenologia del 67 transcendeix el vessant de l'estererotip multicolor i ens provoca un frenètic impuls revisitador. La Costa Oest californiana festejava un moment singular, un context internacional de revolta i creació en espiral. El 67 era una explosió estètica, social, generacional i cultural. El 67 era, també, un símptoma de la fallida d'un model conservador, belicista i autoritari. L'escletxa del 67 (com la del 68) fou una globalitzada resposta "avant-la-lettre" al discurs de l'establishment. El 67, com el 68, també fou abortat des de dins i des de fora. Les dates senyalades apuntaven el cel i, contemporàniament, l'abisme creixia sota terra. De tot allò en farem un document sonor en els propers Sound System. La música de Califòrnia (Grateful Dead, Jefferson Airplane, Doors, Mobby Grape) i d...

PREMIÀ, RETROSPECTIVA SONORA

Les geografies del Premià Sonor. Aquest podria ser el títol d'un treball d'investigació sobre la petjada del disc i la sonoritat musical a escala local. Sovint ho penso. Sovint ho parlem entre els dos membres de Stereo2. Una primera pinzellada podria anar dirigida als territoris impossibles de l'arqueologia musical moderna de Premià. Temps de Boîtes & Discothéques (mots francesos que van fer fortuna i que encara circulen en el sistema anglosaxó). Una primera ullada ens portarà a considerar els territoris sonors premianencs dels anys 70. Els anys 70 com a contrucció temporal avaluable en el record. La constel·lació discotequera de Premià de Mar consistia en nombrosos clubs i curiosos establiments on es podien adquirir vinils de manera excitant i amb compta-gotes. Clubs: Bellamar, el rei dels salons de ball del Baix Maresme, reconvertit en diverses versions en Night Club (una altra afortunada denominació) o "disco". Un lloc que acollia la primera diversitat loca...

SOUNDA' 827

  Hola Pops! Doble sessió del Sounda'. Obre el programa una raresa del període Prestige del baterista Idris Muhammad . Un artista de les baquetes que ha fet de tot en el món del Jazz i que va gaudir d'un paper singular en els temps del Jazz Rock d'orientació Funk. Idris va tocar amb grans del Jazz com Pharoah Sanders, Nat Adderley o Lou Donaldson. Fins i tot es va atrevir en el món del Rock en algunes sessions amb la mítica banda Little Feat. Avui farem un tastet. La segona part serà una ressenya sonora del projecte que vincula música de combat i presons. Una experiència de la qual el baterista premianenc Marc Ayza n'és un referent de primera. El Sounda' obre les portes a un dels grans esdeveniments de la cultura musical més compromesa que tindrà Premià de Mar com a base. Just aquesta mateixa setmana. Som-hi, Pops!